MEMBACA- Beza Jepun dengan Melayu

Kata Said Abul `Ala Mawdudi rahimatullahu ta`ala,

“Bagi setiap individu muslim, paling minima masa yang mesti diperuntukan untuk membaca ialah 1 jam.”

Tetapi apabila disuruh membaca,  janganlah pula kita  membaca majalah Mangga, Kreko, Utopia dan sebagainya . Dalam hal ini kita jangan salah faham. Apa yang dimaksudkan oleh Mawdudi ialah membaca buku-buku agama, sirah, perjuangan Islam dan sebagainya. Dalam bab membaca ni, yang paling champion sekali ialah orang-orang Jepun. Menurut sahabat yang belajar di sana, mereka mengatakan bahawa orang-orang Jepun membaca buku setebal 500 mukasurat dalam masa 1 bulan. Atas sebab itulah  bila kita pergi ke Jepun,  anda boleh melihat perangai orang-orang Jepun tak kiralah mana saja; dalam bas, luar bas, bus stop dan di mana -mana sahaja; mereka tidak terpisah dengan buku mereka. Sebab itu, ALLAH kurniakan kecerdikan dan gentlemannya orang-orang Jepun ni.

Sebagai contoh, ketika PM Jepun terlantar koma, semua ahli kabinet mereka meletakkan jawatan sebagai tanda hormatnya mereka ke atas PM mereka itu. Seolah-olah Pentadbiran negara tidak akan berjalan selagi PM mereka tidak sembuh. Itulah gentlemen namanya. Bukan macam kita, kalau PM mati tegak atas kerusi sekalipun, kabinet nanti relax aje. Silap-silap haribulan, tepuk tangan lagi pasal seronok.

Sebab apa masyarakat kita menjadi sebegitu? Sebab mentaliti orang kita memang macam tu. Orang Jepun dekat bus-stand membaca buku. Tapi orang kita kat bus-stand, baguih punya dok termenung gigit kuku. Kalau tidak pun,  mengorat minah kilang yang lalu lalang. Yang tu saja yang kita tahu. Jadi bagaimana nak tambah ilmu kalau macam ni punya gaya?

Sepatutnya, kita orang Islamlah yang mau rajin baca buku sebab ayat yang mula-mula sekali turun ialah Iqra`, yakni disuruhNya kita membaca…SubhanALLAH. Tapi kalau kita hentam baca saja, tanpa teknik pun tak boleh jugak. Hentam baca sampai 2 buku habis dalam masa 1 hari, tapi apa pun tak paham. Yang ni namanya buang masa dan penat membaca je. Sebab itu, kita mesti ada kaedah dan strategi. Yang ni kena belajar managementdan cara-cara ilmu phycology bagaimana nak faham sesuatu perkara. Antara caranya yang paling simple yang boleh kita buat ialah cuba buat ringkasan apa yang kita faham tentang buku yang baru kita habis baca tu. Insya`ALLAH, dengan kaedah seperti ini, kefahaman itu akan melekat dalam pemikiran kita.

This entry was posted in Mari Membaca!. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s